I forbindelse med Den forbudte byen har Dan arbeidet med motiver fra den nedlagte militære flystasjonen i Bodø, over en periode på åtte måneder. Dans arbeid fokuserer på den militære infrastrukturens brutale inngrep i det omkringliggende landskapet, og hemmeligholdet av det svært sikre anlegget, som ligger i gangavstand fra en stor, tett befolket by. Ambisjonen med arbeidet er å reise spørsmål om ekspropriasjon av grunn til militær aktivitet og infrastruktur, samt hvordan global sikkerhetspolitikk påvirker topografien til en nasjon. Videre utforsker han det daglige katt- og- mus- spillet mellom nasjonalstater. Dette blir særlig relevant i en tid hvor nasjonal sikkerhet er i søkelyset på grunn av turbulent global politikk. Er det i allmennhetens interesse å gi fra seg offentlig land for bruk av hemmelige militære operasjoner? Og er bruk av militær infrastruktur nær befolkede områder en nødvendig risiko som innbyggerne må tåle for å nyte suverene grenser?
Dan Mariner (f.1983)
Dan Mariner er en britisk dokumentarfotograf med base i Bodø, Norge. Han jobber over hele Europa og spesialiserer seg på dokumentarisk og redaksjonell fotografi for anerkjente internasjonale magasiner og publikasjoner. Mariner har en rolig og metodisk tilnærming til å lage bilder, noe som stammer fra hans utdannelse i dokumentarfotografi ved det internasjonalt anerkjente Newport University i Storbritannia. Der spesialiserte han sine ferdigheter innen fargeanaloge filmteknikker og sosial observasjon. Hans sterke fokus på detaljer og skarpe blikk gjør at han fanger øyeblikk som går andre hus forbi. Resultatet er bilder som illustrerer motivene på en ærlig måte. Dan jobber med langsiktige dokumentarprosjekter som fokuserer på temaer rundt global sikkerhet og menneskelige inngrep i naturen. Arbeidene hans har blitt stilt ut i Storbritannia, USA og Norge, og de har blitt vist i flere magasiner inkludert IGNANT, British Journal of Photography. I tillegg til sitt fotografiske arbeid, driver Dan NŌUA i Bodø, som er en kunstnerdrevet institusjon for fotografi som samtidskunst.